Hur länge ska barn sova? Guide till barnsömn i olika åldrar

Guide till barnens sömn

Barns sömn och sömnvanor är precis som för vuxna väldigt individuellt, och hur mycket sömn varje enskild individ behöver kan variera. Sömnen fungerar som återhämtning både för kroppen och hjärnan och när det kommer till barn så är det under sömnen som den största delen av tillväxthormon produceras. Att få tillgång till tillräckligt med sömn är som bekant oerhört viktigt för människor i allmänhet, för barn i synnerhet.

Även om sömnbehovet är individuellt så finns det generella riktlinjer att gå efter. 1177 har sina rekommendationer indelat i olika åldersspann:

  • 0-12 månader: 15-18 timmar per dygn
  • 1-3 år: 12-14 timmar per dygn
  • 3-6 år: 11-12 timmar per dygn
  • 6-12 år: 10-11 timmar per dygn
  • 12 år och äldre: 8-9 timmar per dygn.

Första tiden i livet, 0-12 månader

Bebisars sömn

Spädbarn sover till en början många och korta stunder. Det är vanligt att så små barn sover i 2 timmar för att sedan vara vakna i 1-2 timmar och hålla på så under hela dygnet. 15-18 timmar per dygn säger rekommendationen men här behöver man inte hålla på och räkna timmar om barnet i övrigt mår bra.

Det man kan tänka på är att inte försöka hålla barnet vaken, det kommer troligen att resultera i en övertrött bebis, som kan få svårt att somna just av den anledningen.

Att spädbarn ska förstå när det är natt är inget man ska ta för givet den första tiden. Barn i den här åldern äter med ganska täta mellanrum. Även om det skulle vara ett väldigt generellt uttalande att säga att matning sker var tredje timme så är även det en riktlinje som kan fungera någorlunda bra att förhålla sig till.

Man brukar säga att barn i den här åldern själva ska få reglera mat och sömn eftersom att barn lär sig att reglera detta ganska bra redan i tidig ålder och det hela faller sig naturligt. Ofta blir mellanrummen efter ett tag längre mellan matningarna nattetid än under dagen, när barnet börjar känna av dygnsrytmen.

För att sova gott behöver bebisen en bra säng. Ibland kan en babykudde användas och många föräldrar gillar att använda ett babynest för trygg sömn. Många föräldrar uppskattar en vagga, då det hjälper många barn som annars har svårt att somna.

Varför sover min bebis så korta stunder?

Är en fråga som många föräldrar ställer sig. Svaret är att man inte riktigt vet. Vissa barn sover 2 timmar åt gången medan andra slumrar i 20 minuter för att sedan vakna. Summan av sömntimmar brukar dock ändå bli ungefär den samma.

Om man som förälder upplever det som en stress att barnet sover så korta stunder och att man inte hinner göra det man behöver så får man försöka tänka att spädbarnstiden är kort och att det hela är tillfälligt.

Även om det kan vara svårt så får man försöka följa sin bebis vanor och föröka vila medan barnet vilar och inte vara rädd att be om hjälp med avlastning av anhöriga om man känner att man behöver det. Att någon tar ut bebisen på en timmes promenad med barnvagnen kan vara guld värt för en trött förälder.

Utveckling och självständighet, 1-3 år

Hur länge ska barn sova

Även om det individuella behovet fortsätter att regera så är det här, kring 1 års ålder som sovstunderna ofta kortas ner till en gång per dag istället för två och nattsömnen börjar vara mer sammanhängande.

Rekommendationen 12-14 timmar per dygn kan vara lite olika uppdelad på dygnets timmar. Vissa barn sover kanske 12 timmar på natten och har en liten vila mitt på dagen, medan andra barn sover lite färre timmar under natten och har en lång eller två kortare sovstunder under dagen.

Man kan även se att barn i den här åldern visar ett stort behov av närhet och börjar kanske känna obehag av att bli lämnade att sova själva. Det är helt normalt och hör till utvecklingen.

Den berömda trotsåldern kan även visa upp sig kring sovvanorna och barn som sovit själva en tid kan behöva sova med sina föräldrar igen eller i alla fall behöva ny vägledning till att komma till ro på egen hand.

Fantasin är vild och underbar i den här åldern. Men tankarna kan gå lika fort till monster och andra inbillade faror som till regnbågar och vackra sagor. Det kan vara en god idé att undvika spännande kvällsläsning och sagor i den här åldern och första avsluta dagen med mysiga sagor och berättelser.

Varför har barnet svårt att somna på kvällen?

Det som påverkar vakenhet och sömn hos både människor och djur är ett hormon som heter melatonin. Melatonin produceras i olika nivåer under dygnet, det ökar vid mörker och är som allra högst under natten, för att sätta kroppen i vila.

Barn som vistas mycket ute i dagsljus har lättare att reglera detta så det är viktigt med utomhusvistelse. En timme om dagen bör barnet vara ute och leka och de mindre barnen kan till exempel ha sin sovstund ute i vagnen.

Ett vanligt missförstånd är att barn som sover en längre stund på dagen har svårt att somna på kvällen. Detta stämmer i regel inte och kan till och med vara tvärt om, barnet blir övertrött om den inte fått nog med sömn och har därför svårt att komma till ro och somna på kvällen. Detta kan snabbt bli en ond cirkel. Sömnen är en av de största snackisarna och oron bland småbarnsföräldrar.

Man väcker barnet från sin vila och stressar upp sig när vilan inte infaller på exakt den tiden man tror att det måste för att inte nattningen ska bli katastrof. Många gånger så kan man bara ta det lugnt. Att sovstunderna en dag inte sammanfaller vid exakt samma tidpunkt som de brukar, så leder det oftast inte till några förödande konsekvenser.

Vetgiriga 3-6 år

Hur länge ska barn i förskolan sova

Barn i den här åldern behöver cirka 11-12 timmar sömn per dygn. I den här åldern är det också vanligt att sovstunderna under dagen fasas ut, då barnet inte längre är i behov av det. Vissa barn har dock behov av en kortare vila ända upp i 6 årsåldern.

Det är väldigt individuellt och det är viktigt att barn som fortfarande har behov av att vila på dagen får göra det. Både hemma och på förskolan.

En förutsättning för bra sömn är en skön pyjamas och ett väl vädrat sovrum. I den här åldern är det populärt med loftsängar eller våningssängar för syskon.

Är det skadligt att låta barnet vara vaken sent på kvällen?

Barn i den här åldern börjar ofta ha lust att stanna uppe sent på kvällen med föräldrarna och äldre syskon. Det kan vara okej att låta barnet stanna uppe lite senare än vanligt ibland om man är ledig dagen efter men man ska tänka på att barnet ofta vaknar lika tidigt morgonen efter ändå och kanske behöver vila en stund dagen efter för att inte bli övertrött.

Skolbarnet 6-12 år

Sovstunderna på dagen har upphört och nu har barnet helt plötsligt fått en press på sig att prestera under dagarna. Förutom att vara nog utvilad för att vara en bra kompis och må bra och orka leka så ska barnet ha ork att lära sig nya saker dagligen i skolan.

Rekommendationen säger att ett barn i den här åldern behöver 10-11 timmar sömn per dygn för att må bra. Här kan det vara läge att se över dagen. Utöver tiden som barnet spenderar i skolan, resa till och från skolan, läxor m.m.

Hur många timmar finns det kvar och hur fördelar man de timmarna på bästa sätt för barnet. Uppdelat på fritidsaktiviteter, som exempel träningar och lek med kompisar. Det är viktigt att barnet får tid att varva ner på kvällen innan det är dags att sova.

Tips! Här är några av de bästa skol-apparna för matematik!

Varför är sömnen så viktig för barn?

Förutom den självklara och uppenbara anledningen att ett barn behöver vara utvilad för att kunna fungera bland kompisar och i skolan så har man sett tydliga kopplingar mellan sömnbrist och psykiska besvär samt inlärningssvårigheter i skolåldern.

Tonåringen 12 år och äldre

Kring den här åldern så börjar barnet komma ner på samma nivå som en vuxen vad det gäller sömnbehov. Det är fortfarande väldigt individuellt hur mycket sömn barnet behöver per dygn, precis som för vuxna.

Tillväxthormonet som arbetar som bäst när vi sover, är väl mest känt för barnets snabba längdtillväxt men det är faktiskt ett hormon som fortsätter att produceras livet ut. Man slutar att växa på längden vid en viss ålder men tillväxthormonet fortsätter att jobba. Då bland annat med fettförbränning, proteinuppbyggnad och ökade blodsockernivåer.

Vad kan sömnbrist hos tonåringar leda till?

Forskning har visat att upp till var tredje tonåring sover för lite. Detta kan få en rad konsekvenser som visar sig i form av depression, inlärningssvårigheter, sänkta betyg.

Det är mycket som händer medan vi sover, kroppen och hjärnan behöver sin sömn för att kunna återhämta sig och bearbeta det vi upplevt och lärt oss under dagen.

En stor den av inlärningsprocessen arbetar medan vi sover, hjärnan flyttar information från korttidsminnet till långtidsminnet och andra apparater justeras så vi ska komma ihåg det vi lärt oss. Om sömnen är dålig och för kort så kommer detta att få konsekvenser.

Extra problematiskt är ju detta för barn och tonåringar i skolåldern, där man varenda dag ska ta in och lära sig nya saker. Där man dessutom har en press och stress att prestera för att få de betyg man behöver för att kunna skapa sig det liv man vill ha. 

Många tonåringar är dock som piggast vid midnatt och har därför av naturliga skäl svårt för att lägga sig och sova i tid. Detta är ett problem som många tonåringar och tonårsföräldrar har fått uppleva.


Passa på att kolla om vi har några särskilda kampanjer eller erbjudanden just nu!