11 tips på hur du får ditt barn att äta och älska mat

Det finns vissa saker som de flesta föräldrar kan känna igen sig i, från något tidpunkt i barnens liv. Svårigheter med att få barnen att äta, eller att äta nyttigt, är en sådan sak. Vi tenderar att oroa oss för huruvida barnen får i sig tillräckligt med näring, protein eller så många kalorier som behövs för att växa och utvecklas. I de flesta fall är det ingen fara, bara barnen äter och dricker någonting under dagarna.

Men hur gör man med barn som inte äter? Hur kan man få barnen att äta nyttigare? I den här artikeln ger vi dig 11 smarta tips för hur du kan göra livet vid matbordet enklare där hemma!

1. Visa intresse för mat tillsammans med barnet

När ni är och handlar mat, eller när du lagar mat där hemma, passar på att involvera ditt barn! Visa intresse för frukten och grönsakerna, peka och fråga barnet hur de tror att olika saker smakar eller vad de heter. Om du utan pekpinnar visar ditt barn att mat är kul, att det är kreativt och spännande att laga mat, finns en chans att de också fattar tycke för mat och matlagning. Om barnen är lite äldre så låt dem göra enkla saker som att skära upp grönsaker till en sallad, röra om i skålen eller liknande.

2. Välj bra mat att ha hemma

Ta kontroll över vad som finns där hemma i kylskåp och förråd. Om du fyller köket med nyttig mat och undviker att ha snacks, godis och skräpmat hemma, kommer det att bli lättare att få barnen att välja de nyttiga alternativen. Se till att alltid ha färsk frukt och grönt hemma och ställ fram det synligt för att göra det inbjudande för barnet att välja något nyttigt!

3. Låt barnen äta ofta

Barn äter ofta små portioner och behöver fylla på med energi ofta. Var tredje till fjärde timme är helt normalt. En rejäl frukost, lunch och middag och ett par mellanmål emellanåt är utmärkt, oavsett om barnen äter mycket eller lite under måltiderna. Om ni är ute under längre perioder är det bra att alltid ha med sig lite nyttiga mellanmål: riskakor, russin, frukt, minimorötter och så vidare är utmärkta snacks för de flesta barn.

4. Låt barnen smaka nytt i sin egen takt

Det är mer en regel än undantag att barn är skeptiska till all mat som är ny. Det brukar dessutom vara så att barns smaklökar kan behöva ett tag på sig, för att de ska vänja sig vid nya smaker. Tvinga inte barnen att prova, utan ät själv av det du hoppas de ska vilja smaka. Ställ fram det flera gånger och visa att du tycker det är gott. När tiden är rätt kommer barnet att vilja smaka själv. Ett annat beprövat knep är att lite diskret berätta hur Stålmannen (eller barnets favorithjälte) minsann alltid äter broccoli, för att han blir stark av det.

5. Planera måltiderna i förväg

Det behöver inte vara ett stort projekt varje kväll att laga middag, men försök att göra måltiderna allsidiga, med både bröd och sallad vid sidan om en lagad huvudrätt. Om du planerar finns det massor av smarta sätt att spara tid, till exempel genom att göra storkok och frysa in så att du kan servera till exempel en gryta eller en stroganoff vid flera tillfällen. Att göra matlådor och frysa in mat är inget att skämmas över, det är smarta vardagstricks för att orka med!

6. Laga samma sak åt hela familjen

När barn är kräsna är det lätt hänt som förälder att du börjar anpassa dig och laga specialbeställningar åt barnet. Bespara dig mödan och låt barnet få vänja sig vid familjens mat istället! Ha gärna lite olika fat att välja mellan, såsom en sallad, en skål med ris och en gryta eller liknande. Efter ett tag brukar barn ta efter föräldrarna och börjar så småningom äta samma sak som resten av familjen.

7. Sluta kommentera barnets matvanor

Ditt jobb som förälder är att erbjuda mat som är god och näringsrik, men barnet har själv ansvar för att faktiskt äta den. Undvik att kommentera om barnet inte tar grönsaker, eller inte vågar prova såsen, eller vad det nu kan vara. Att kommentera sätter bara mer press på barnet och resulterar oftare i en totalvägran istället för en öppen attityd. Genom att ha en avslappnad och kravlös attityd till mat blir det lättare för barnet att våga ta egna initiativ att smaka på maten.

8. Lek med maten

Ja, du läste rätt! Var lite kreativ, måla ögon och mun på pannkakorna, och kalla ärtorna för drakpärlor eller något annat fantasifullt. Varför inte göra rostat bröd med pepparkaksformarna? Låt fantasin flöda och ha lite kul med maten när ni har tid, det brukar de flesta barn uppskatta.

9. Låt barnen sitta med vid bordet från början

Så fort barnen kan sitta upp själva är det en bra idé att låta dem sitta med vid matbordet. Även om de inte börjat äta fast föda än, får de tidigt in vanan att sitta tillsammans med sin familj och äta vid matbordet. Genom att ha en bra matstol för barn behöver du inte oroa dig för att barnet skulle trilla eller söla ner vid bordet. Det blir en trevlig stund där du både kan hjälpa ditt barn att äta, samtidigt som du har händerna fria och kan äta själv.

10. Var en matförebild

Försök att ha en avslappnad och hälsosam inställning till mat när ditt barn är med. Undvik direkt onyttiga livsmedel, men ät av maten som ni serverar i hemmet. Om du själv undviker saker som kolhydrater, följer strikta dieter och liknande, kommer det beteendet att bli normaliserat hos barnet också.

11. Slappna av

Det är bra att undvika socker, snacks och skräpmat så långt det går. Men samtidigt är det värt att ta det lugnt och inse att det är barnets kosthållning över lång tid som spelar roll, inte om de äter tårta och godis på ett kalas, eller får popcorn och sockersötade drycker på bion. Gör ditt bästa för att erbjuda en god och allsidig kost till vardags, så behöver du inte oroa dig så värst mycket om det blir lite onyttigt vissa dagar.